dinsdag 12 april 2011

Keuze stress voor een vervolgopleiding

De tijd voor leerlingen van de middelbare scholen is aangebroken om zich in te schrijven. Voor bepaalde data zullen zij zich opgeven voor een nieuwe studie.
De periode van open dagen is aangebroken. Met daarbij tegelijkertijd een periode van stress: welke richting? Wat past bij mij? Wat gaan mijn vrienden doen? En wat vinden mijn ouders bij mij passen?

Het resultaat is vaak een intuïtieve keuze. Heel vaak pakt dat goed uit, want de keuze voor een vervolgstudie maak je niet enkel door er uitgebreid over na te denken en alle plussen en minnen uit te denken.

Bij een keuze blijken heel veel toevallige omstandigheden van doorslaggevende invloed te zijn en dan blijkt na enkele maanden de keuze totaal verkeerd.
Ik begeleid in toenemende mate leerlingen en jongvolwassenen die de tijd nemen stil te staan bij wat in hun leven belangrijk, uitdagend en inspirerend is. Jonge mensen die stil staan bij hun persoonlijkheid, talenten en dat waar zij tot nu toe vaak enthousiast voor waren. Het zijn dan niet alleen de mooie folders van de open dag, de gezellige stad (kan soms belangrijk zijn) of de leuke docent die de doorslag geven.
De echte doorslag geeft: inzicht in jezelf en de motivatie om met je talenten aan de slag te gaan en werkzaam te zijn in een omgeving waar je persoonlijkheid tot zijn recht komt.

Elke keer ben ik weer blij wanneer een jongere, individueel of in een groepstraject van One-2-Be, dit ontdekt.
Het boek 'One-2-Be' over beroepskeuze, van Paul Donders en Janny Budding, is nog steeds een prima leidraad om je richting te vinden zonder al te veel stress.


Marja Bos-Meeuwsen
One-2-Be coach

Geen opmerkingen:

Een reactie posten