maandag 27 oktober 2014

King Arthur: inauguratie als teamleider

Voordat Arthur op zijn 25e tot High King werd gekroond, was hij 7 jaar lang een ‘warlord’ in dienst van de koning. In zijn jeugd had hij al een stevige dagelijkse training in de vechtkunst genoten. Tegelijkertijd had hij zich verdiept in de werken van verschillende Romeinse schrijvers van voor zijn tijd. Toen hij op 18-jarige leeftijd het echte en wrede leven als soldaat leerde kennen, leerde hij er snel nieuwe vaardigheden bij, namelijk: strategisch denken en beslissen, als leider een voorbeeld te zijn en in de voorste linies te vechten, en zijn mannen en vrouwen (jazeker, Keltische vrouwen vochten vaak mee in de strijd) aan te vuren, te inspireren, te bemoedigen en te troosten. Voordat Arthur koning werd, had hij dus 7 jaar de tijd om te groeien tot een door en door geoefend vakman in leiderschap.

Toen Uther Pendragon uiteindelijk stierf, was zijn opvolging niet geregeld. Arthur was weliswaar zijn zoon, maar buiten Merlijn en Lucius, de bisschop van Glastonbury, wist niemand van zijn bestaan. Het geheim van Arthurs bestaan was onder andere zo goed bewaard gehouden, om hem te beschermen tegen de moordlust van met elkaar wedijverende Keltische koningen. Dat beschermende geheim, bleek nu een klein probleem: niemand zou immers zomaar een Merlijn of Lucius geloven, hoe belangrijk en invloedrijk diens stem ook was.

Het Koningszwaard werd daarom door bisschop Lucius op wonderbaarlijke wijze in een steen gestoken. Niemand kon dit vervolgens uit de steen trekken. Op decreet van Lucius mocht iedereen uit heel Brittannië proberen het Koningszwaard uit de steen te trekken. Degene die het lukte, zou daarmee bewijzen dat hij de rechtmatige High King van Brittannië was (met een ‘zij’ hielden ze toen nog geen rekening, al was dat natuurlijk wel spannend en origineel geweest voor een vroegmiddeleeuws verhaal). En, jazeker, na allerlei verdere verwikkelingen trekt warlord Arthur het zwaard er zonder enige moeite uit, en wordt dientengevolge tot High King gekroond.

Wat zegt dit verhaal ons over het voorbereiden en installeren van een succesvolle teamleider?
  • Geef hem een excellente opvoeding/opleiding, door zowel mannelijke als vrouwelijke mentoren, waarbij de volgende elementen een voorname rol spelen:
    • Karakter, integriteit en discipline
    • Competentie en vakkundigheid
    • Gezond zelfbewustzijn en acceptatie van de eigen identiteit
  • Train een leerling-teamleider door:
    • Flinke uitdagingen als projectteamleider, waar de leerling-teamleider ‘on-the-job’ zijn opleiding in praktijk kan omzetten
    • Mentoren aan zijn zijde te plaatsen, die hem als meesters trainen om van leerling uit te groeien naar een volwaardig professional
    • Toe te laten dat hij zowel motiverende overwinningen behaalt (waardoor het zelfbewustzijn groeit) alsook flinke crises en teleurstellingen ervaart (waardoor zichtbaar wordt of hij ook dan blijft groeien in karakter en integriteit)
  • Zorg bij de plaatsing van een teamleider voor een duidelijke legitimiteit:
    • Laat erkende mentoren getuigen van de integriteit en competentie van de nieuwe teamleider
    • Bedrijf geen vriendjespolitiek, maar maak gebruik van een eerlijk, open en transparant selectieproces
    • Installeer een teamleider met een duidelijke ‘ceremonie’: maak het nieuws bekend binnen heel de organisatie en bevestig je complete vertrouwen in deze nieuwe leider

Vragen over jou persoonlijk:
  1. Hoe ben jij opgevoed, opgeleid, getraind en geïnstalleerd als teamleider?
  2. Wat zou je nu, in retrospect, anders doen/anders gewild hebben?
  3. Wat kun je in het komende jaar doen om je eigen opleiding tot vakman teamleider te completeren?

Vragen over je bedrijf/organisatie:
  1. Hoe ziet jullie trainingstraject voor teamleiders eruit?
  2. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
  3. Wat kunnen jullie als organisatie doen om dit trainings- en installatieproces verder te optimaliseren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten