Voordat
Arthur op zijn 25e tot High King werd gekroond, was hij 7 jaar lang
een ‘warlord’ in dienst van de koning. In zijn jeugd had hij al een stevige
dagelijkse training in de vechtkunst genoten. Tegelijkertijd had hij zich
verdiept in de werken van verschillende Romeinse schrijvers van voor zijn tijd.
Toen hij op 18-jarige leeftijd het echte en wrede leven als soldaat leerde
kennen, leerde hij er snel nieuwe vaardigheden bij, namelijk: strategisch
denken en beslissen, als leider een voorbeeld te zijn en in de voorste linies
te vechten, en zijn mannen en vrouwen (jazeker, Keltische vrouwen vochten vaak
mee in de strijd) aan te vuren, te inspireren, te bemoedigen en te troosten.
Voordat Arthur koning werd, had hij dus 7 jaar de tijd om te groeien tot een door
en door geoefend vakman in leiderschap.
Toen
Uther Pendragon uiteindelijk stierf, was zijn opvolging niet geregeld. Arthur
was weliswaar zijn zoon, maar buiten Merlijn en Lucius, de bisschop van Glastonbury,
wist niemand van zijn bestaan. Het geheim van Arthurs bestaan was onder andere
zo goed bewaard gehouden, om hem te beschermen tegen de moordlust van met
elkaar wedijverende Keltische koningen. Dat beschermende geheim, bleek nu een
klein probleem: niemand zou immers zomaar een Merlijn of Lucius geloven, hoe
belangrijk en invloedrijk diens stem ook was.
Het
Koningszwaard werd daarom door bisschop Lucius op wonderbaarlijke wijze in een
steen gestoken. Niemand kon dit vervolgens uit de steen trekken. Op decreet van
Lucius mocht iedereen uit heel Brittannië proberen het Koningszwaard uit de
steen te trekken. Degene die het lukte, zou daarmee bewijzen dat hij de
rechtmatige High King van Brittannië was (met een ‘zij’ hielden ze toen nog
geen rekening, al was dat natuurlijk wel spannend en origineel geweest voor een
vroegmiddeleeuws verhaal). En, jazeker, na allerlei verdere verwikkelingen
trekt warlord Arthur het zwaard er zonder enige moeite uit, en wordt
dientengevolge tot High King gekroond.
Wat
zegt dit verhaal ons over het voorbereiden en installeren van een succesvolle
teamleider?
- Geef hem een excellente opvoeding/opleiding, door zowel mannelijke als vrouwelijke mentoren, waarbij de volgende elementen een voorname rol spelen:
- Karakter, integriteit en discipline
- Competentie en vakkundigheid
- Gezond zelfbewustzijn en acceptatie van de eigen identiteit
- Train een leerling-teamleider door:
- Flinke uitdagingen als projectteamleider, waar de leerling-teamleider ‘on-the-job’ zijn opleiding in praktijk kan omzetten
- Mentoren aan zijn zijde te plaatsen, die hem als meesters trainen om van leerling uit te groeien naar een volwaardig professional
- Toe te laten dat hij zowel motiverende overwinningen behaalt (waardoor het zelfbewustzijn groeit) alsook flinke crises en teleurstellingen ervaart (waardoor zichtbaar wordt of hij ook dan blijft groeien in karakter en integriteit)
- Zorg bij de plaatsing van een teamleider voor een duidelijke legitimiteit:
- Laat erkende mentoren getuigen van de integriteit en competentie van de nieuwe teamleider
- Bedrijf geen vriendjespolitiek, maar maak gebruik van een eerlijk, open en transparant selectieproces
- Installeer een teamleider met een duidelijke ‘ceremonie’: maak het nieuws bekend binnen heel de organisatie en bevestig je complete vertrouwen in deze nieuwe leider
Vragen over jou persoonlijk:
- Hoe ben jij opgevoed, opgeleid, getraind en geïnstalleerd als teamleider?
- Wat zou je nu, in retrospect, anders doen/anders gewild hebben?
- Wat kun je in het komende jaar doen om je eigen opleiding tot vakman teamleider te completeren?
Vragen over je bedrijf/organisatie:
- Hoe ziet jullie trainingstraject voor teamleiders eruit?
- Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
- Wat kunnen jullie als organisatie doen om dit trainings- en installatieproces verder te optimaliseren?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten