maandag 7 juli 2014

De 5 geheimen van vertrouwen

Ken je dat gevoel: we zijn een sterk team, en toch ontbreekt er iets waardoor het gewoon niet soepel loopt!? Een team bouwen is een kunst apart en lijkt soms een onberekenbaar avontuur. In de regel begin je met enthousiasme, met een gezamenlijk gevoel van: wij gaan samen iets moois bouwen. En na een tijd kan het zomaar gebeuren dat de energie langzaam minder en minder wordt. Hoe komt dat nou?

Het volgende overzicht van de verschillende ontwikkelingsfases binnen een team geeft aan dat dit een geheel normaal proces is...
  1. Forming: je start met elkaar en vormt met plezier een team.
  2. Storming: iedereen is nu op zoek naar zijn plek en je leeft in de tweestrijd tussen vertrouwen en wantrouwen.
  3. Norming: nu heeft iedereen zijn plek gevonden en zijn er haalbare en heldere processen geïnstalleerd, zodat iedereen zijn unieke sterke kanten kan inzetten.
  4. Performing: het team wordt nu pas echt lekker productief en iedereen krijgt daar weer energie van.

En omdat die "storming fase" zo cruciaal is in het hele proces, en een van de hoofd thema's daarin "vertrouwen" is, kijken we hier naar de 5 geheimen van vertrouwen.
  1. Zelfvertrouwen: wie zich zelf niet vertrouwd, heeft het er moeilijk mee het vertrouwen van de ander te winnen. Een gezond vertrouwen ontstaat daar waar je jouw eigen geschiedenis en talenten kent, accepteert en omarmt.
  2. Geloofwaardigheid: mensen kunnen jou vertrouwen als je integer handelt. Je bent oprecht, je geeft het toe als je ongelijk hebt, je roddelt niet en toont respect naar iedereen.
  3. Betrouwbaarheid: ik doe wat ik zeg dat ik zal doen. Ik ben punctueel en georganiseerd. Ik neem verantwoordelijkheid voor mijzelf en voor mijn werk.
  4. Competentie: ik streef ernaar om goed te zijn in wat ik doe, en blijf groeien in mijn vakmanschap. Ik gebruik mijn vaardigheden om anderen te helpen.
  5. Vertrouwen schenken: ik durf de ander actief een vertrouwensvoorschot te geven. Ik ben een empathische luisteraar en toon belangstelling in de ander.
Vertrouwen groeit dus niet automatisch, maar moet bewust ontwikkeld en bewaart worden. Zoals we allemaal al vaker in ons leven ervaren hebben, blijft vertrouwen ook niet automatisch bestaan in een relatie. Het is als bij een wijnstok: je moet hem regelmatig water en een voedzame grond geven, van tijd tot tijd snoeien, ondersteunen als hij groeit en met liefde behandelen. Dan geeft hij op den duur een heerlijke wijn!

Veel succes met het bouwen en herstellen van het vertrouwen in je team!


Een excellent boek dat rondom dit thema in 2014 in Nederland op de markt kwam is: "Het abc van vertrouwen" van Ken Blanchard, Business Bibliotheek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten