dinsdag 2 april 2013

Coachend Leidinggeven 1: Winnen van talent

Peter zit in de wachtkamer van een gerenommeerde bank in Nederland. Met zijn 22 jaar een veelbelovend talent, uitgenodigd voor een gesprek met een van de directeuren om hem te winnen voor een internship. Vervelend maar waar, de directeur komt 35 minuten te laat en lachend binnen. Hij gaat zonder excuus, arrogant en zelfverzekerd tegenover Peter aan tafel zitten. Wanneer Peter hem vervolgens vraagt waarom meneer de directeur hem zonder aankondiging en zonder uitleg 35 minuten laat wachten is het antwoord: ‘Jongeman, ik ben directeur, en dat kan nog wel eens gebeuren.’ Big smile. Daarop staat Peter op en neemt beleefd afscheid met de woorden: ‘hartelijk dank voor uw uitnodiging, maar ik ben zeer zeker niet de juiste persoon voor uw organisatie.’ 5 minuten later lezen 3500 young professionals in Nederland op facebook wat Peter zojuist beleefd heeft met de directeur van de desbetreffende bekende bank. Een bank die er zogenaamd prat op gaat top te zijn…

De tijden van arrogante en onbeleefde directeuren en leidinggevenden zijn voorbij. Ten minste, wanneer je als bedrijf, zorginstelling, ministerie, non-profit-organisatie, of welke vorm van organisatie dan ook talentvolle medewerkers wilt winnen en behouden. Dat is een uitstekende ontwikkeling, maar ook een uitdagende ontwikkeling. Het is niet genoeg voor een bedrijf om enkel een hoop mooie beloftes te maken, je zult ze ook moeten waarmaken door een alternatieve en integere cultuur!

Vooral ook in de ‘emerging-nations’ ( zoals in Brazilië, Rusland, India, China en South Africa – de BRICS) heerst er een ‘war for talents. Douglas A. Ready, Linda A. Hill en Jay A. Corgen onderzoeken al meer dan 20 jaar talent- en leadership-management in de verschillende culturen en publiceerden in 2012 een onderzoek naar het boeien en binden van talent in de BRIC landen. Zij ontwikkelden de ‘Talent-Compass’, een frame-work van 4 gebieden die essentieel zijn om talent te boeien en te binden.

1. Purpose: Visie
- Richtinggevende missie en waarden
- Corporate social responsibility
- Betrokken in de regio

2. Opportunity: Groei kansen
- Uitdagend werk
- Helder carrière pad
- Voortdurende training en ontwikkeling
- Werkzekerheid

3. Brand: Merk
- Staat bekend voor excellence
- Richtinggevend in de branche
- Inspirationeel leiderschap

4. Culture: Cultuur (beloftes nakomen)
- Authenticiteit
- Meritocratie
- Connectiviteit/Gemeenschap
- Talent gerichtheid

Workshop:
Ga samen met je management team aan de slag met de ‘Talent-Compass’. Beschrijf eerst samen de sterktes en de zwaktes van jullie organisatie ten aanzien van alle 4 thema’s. Neem dan de tijd om voor elk van de 4 thema’s verbeterpunten te ontwikkelen. Deel deze op in 2 categorieën:

A- Op korte termijn realiseerbaar
B- Op middel en lange termijn realiseerbaar

Kies vervolgens 3 A-doelen en 3 B-doelen en ontwikkel een strategie voor de komende 12 maanden!

Boekentip: Nieuw Europees Organiseren (van Jaap Jan Bouwer, 2011)
Een uitdagend boek over de nieuwe vorm van organiseren, welke nodig is om talenten te boeien en te binden. Over het organiseren op basis van vakmanschap, verbinding en vertrouwen. Europees? Groei van productiviteit in Amerika tussen 1960 en 2005 is 225%. De productiviteit groeide in Europa in de zelfde periode met 395%! Dit boek geeft je de moed om een gezonde Europese organisatie te ontwikkelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten