dinsdag 6 maart 2012

Leven op zijn Benedictijns

Twee weken geleden was ik zaterdagavond op weg naar huis. In Stellenbosch kreeg ik een telefoontje dat het vliegtuig naar Amsterdam voor die avond was geannuleerd. Er werd direct een omboeking gemaakt via Johannesburg ... maar pas de volgende avond. Aan de ene kant een teleurstelling - zeker voor het thuisfront - maar al gauw kwam de positieve kant bovendrijven. Nóg een extra dag in deze prachtige omgeving. Er was toch niets aan te doen dus kon ik dit gemakkelijk aanvaarden en van de nood een deugd maken. Dat bleek niet zo moeilijk te zijn. Het gaf mij de gelegenheid om deze dag bewust te beleven zonder verplichtingen en meer uitgerust aan de nieuwe week te beginnen die voor me lag, zodra ik terug zou zijn. Een mooi geschenk.

In mijn dagelijks leven ervaar ik iedere dag weer als een geschenk. 's Ochtends begin ik met een vast ritueel - een korte meditatie - om de dag met wat stilte en bezinning te begroeten.
's Avonds besluit ik de dag doorgaans met het luisteren naar één van de Keltische completen - iedere dag een andere - en een avondgebed. Een goed begin en een waardige afsluiting. Binnen die twee momenten speelt mijn dag zich af met veel variatie. Een gezond levensritme geeft structuur aan het leven van alle dag en helpt me om de hectiek het hoofd te bieden. Dat lukt niet altijd, maar het helpt wel.


In zijn boek: "Gun jezelf de tijd om echt te leven", beschrijft Notker Wolf verschillende
manieren om met het jachtige moderne leven om te kunnen gaan. Ik vind hem een
opmerkelijke man. Als abtprimaat van de Benedictijnen is hij contactpersoon voor zo'n 800 kloosters wereldwijd en reist hij heel wat af. In zijn eigen tijd speelt hij elektrisch gitaar in een rockband, is een grote fan van de Rolling Stones en schrijft regelmatig columns voor een vrouwentijdschrift. Niet bepaald het beeld wat je bij een Benedictijner abt hebt.

Juist daarom vind ik zijn boekje de moeite waard. Hij schreef dit als iemand die zelf midden in het moderne leven staat en veel baat heeft bij de aloude Regel van Benedictus. Die regel gaat over ritme vinden, maat houden, om kunnen gaan met onderbrekingen en onvolmaaktheden. Hoe doe je dat? Volgens hem gaat dit gepaard met een juiste instelling ten opzichte van jezelf, je werk en je medemens. Daarnaast zijn er bepaalde gewoonten die heilzaam zijn wanneer je deze ontwikkelt en op jouw manier een plek geeft in je leven. Het instellen en vasthouden aan bepaalde rituelen, het ontdekken van vreugde in kleine dingen, het leven bezien met humor en constructief om kunnen gaan met wachten: Leven op zijn Benedictijns.

Ook dit voorjaar houden we een open seminar - een retraite van enkele dagen - in een kloosteromgeving om meer te ontdekken van een leven dat leefbaar is en ruimte maakt  en aandacht heeft voor die dingen die het hart goed doen. Leven in het nu, geworteld in het verleden en met verwachting voor een gezonde toekomst.

Albert Hoekstra

Zie ook cursus: Balans met Benedictus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten