dinsdag 13 maart 2012

Oorverdovende stilte !

Verlang jij ook wel ‘ns naar een moment waarop alle lawaai en herrie, van binnen en van buiten, tot rust komt en je in harmonie met jezelf in een geluidvrij vacuüm kunt begeven? Gewoon even helemaal niets moeten denken? Kan dat dan? Bestaat dit?

Behalve dat de psychologie aangeeft dat dit bij vrouwen anders werkt dan bij mannen, weet ik dat mannen daar uitermate van kunnen genieten.
Maar de ambiance moet er wel naar zijn!
Zomaar op je kantoor, in de werkhal of kantine is dit niet haalbaar … verre van dat zelfs! Daar draait het allemaal om jou! Als je er even niet bent dan …… Bekneld jou het gevoel van onmisbaar zijn ook weleens? De druk op de schouders?

Vandaar het initiatief van Lifetime Expeditions om woestijnexpedities te organiseren.
Mijn gedachten gaan terug, naar een paar weken geleden waar ik, samen met Wouter Droppers (directeur CBMC) en een mooie groep ondernemers een week lang door de woestijn heb gezworven. Dát was de ambiance die nodig was om de stilte écht te kunnen ‘horen’ en beleven.

Wat is stilte eigenlijk? Wat is innerlijke rust? Anselm Grün noemt het ‘heilzame ruimte voor het denken’ je inkeren, zwijgen, rust vinden, staan blijven om te zien wat er in me naar boven komt.’ Dan kunnen onaangename en ongewenste emoties zich aanmelden zoals boosheid, teleurstelling, zinloosheid. Soms duikt de angst op of mijn leven wel klopt of dat ik aan mezelf voorbij leef.
Stilte eist uithoudingsvermogen. De mens komt alleen bij zichzelf als hij stil is.
Mijn verstand en gedachten laten rusten en de zintuigen gebruiken; horen, zien, ruiken en voelen. Waar geest en ziel elkaar vinden en één worden, ontstaat er waarheid in en over mezelf. Dan concentreer ik me niet langer op het ‘denken’ maar meer het geheim van ‘het zijn’. Op die manier leer ik weer vertrouwd te worden met de stilte.

Het lijkt misschien een luxeprobleem maar bij thuiskomst waren alle ondernemers het erover eens: dit zou iedereen moeten meemaken: De stilte werkt rustgevend, verhelderend en verfrissend!

Jolanda Oosterom
coach/trainer xpand
mede-initiatiefnemer Lifetime Expeditions

Geen opmerkingen:

Een reactie posten