dinsdag 13 november 2012

Leiderschap in tijden van permanente crisis

Dit is een van de ‘leading titles’ van de ‘Harvard Business review Onpoint’ van afgelopen zomer. Als we denken over leiderschap in crisistijden, wordt er veelal als volgt gedacht: ‘je moet gewoon volhouden’, ‘stay on course’, ‘geef een beetje toe/mee’, en zorg ervoor dat je weer veilig aan de ‘andere kant’ terechtkomt (de crisis overleefd). Waarbij we altijd een veiligere, meer relaxte andere kant voor ogen hadden. Zo is het tenslotte ook decennia lang gegaan.

In 2010 zijn we aan een decennia begonnen waarin de complexiteit van de samenleving, politiek, media en de globaliserende aspecten van ons leven alsook de turbulenties en crises een meer permanent level hebben bereikt. Dit kan ertoe leiden dat menigeen zich zorgen maakt, maar het zou er eveneens toe moeten leiden dat men extra gemotiveerd met zijn of haar leiderschapscompetenties aan de gang gaat, dat men zijn/haar leiderschaps-competenties en leiderschapsstijl verder ontwikkeld.

Wanneer alles uit de hand dreigt te lopen: geef richting!
 

Mensen die met overgave professioneel werken hebben een zekere voorspelbaarheid en duidelijkheid nodig om kwaliteit te leveren en tegelijkertijd met plezier hun werk te doen. Wanneer de directe omgeving en de markt constant in verandering zijn zal ze dit enorm veel energie vragen. Daarom is het van belang dat jij als leider een omgeving creëert van
  • Transparante/duidelijke processen
  • Ruimte voor autonomie voor productie
  • Betekenis en een doel
Dit zijn de drie elementen uit het Salutogenese concept (the science of how to live healthy, Aaron Antonovsky). Wanneer je een organisatie wil ontwikkelen waarbinnen professionals hoge kwaliteit producten of diensten zullen leveren, en tegelijkertijd een gezonde levensstijl en veerkracht hebben, zijn dit de drie elementen die je zult moeten implementeren.

Hoe meer we werken en leven in een tijd van permanente crisis en veranderingen, hoe meer het van belang is, deze 3 elementen een plaats te geven.
Wij als leiders moeten dit aanbieden!

1. Transparante/duidelijke processen
  • Design een voor iedereen duidelijke visie en strategie
  • Vertaal de strategie naar realistische projecten en haalbare doelen
  • Benoem kampioenen, die verantwoordelijkheid nemen voor een project
2. Ruimte voor autonomie voor productie
  • Geef iedere professional de juiste ruimte, zodat hij in zijn meesterschap kan/zal groeien
  • Toon vertrouwen en respect in je professionals, empower ze en daag ze uit
  • Connect je professionals met elkaar zodat ze ook elkaar zullen inspireren om te groeien, en zorg voor een excellente service t.o.v. je cliënten

3. Betekenis en een doel
  • Breng jouw persoonlijke roeping en visie voor jouw bijdrage aan de samenleving samen met die van de organisatie. Leiders inspireren enkel wanneer ze zelf geïnspireerd zijn!
  • Nodig alle professionals uit om een specifiek onderdeel bij te dragen ten aanzien van deze visie
  • Ontwikkel een cultuur van wederzijdse leerprocessen, waar iedereen van iedereen leert (inclusief het leren van je klanten)

Ten slotte: het ziet ernaar uit dat crises en complexiteit deel zullen blijven uitmaken van ons leven. Dit betekent een uitdaging voor jou en mij om hiermee om te gaan, het ons eigen te maken en er sterker door te worden.

Paul Donders

Geen opmerkingen:

Een reactie posten