dinsdag 18 september 2012

De ideale leidinggevende: een man of een vrouw?

Leiderschapstrainingen voor vrouwen!
Module 1: bezielend leiderschap gaat op 1 november 2012 van start.
Inschrijving via www.xpand.eu.

De ideale leidinggevende: een man of een vrouw?
De laatste paar jaar is veel aandacht voor vrouwelijk leiderschap. De overheid heeft stimuleringsprogramma’s en gelden ingezet om meer vrouwelijk talent naar de top te krijgen. Met als doel economische groei door meer participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt en in leidinggevende posities. Hoe kijken medewerkers eigenlijk tegen vrouwelijke leiders aan en zijn vrouwen betere leiders dan mannen? Sommigen beweren van wel. Vrouwen zijn sociaal vaardig, communicatief en beschikken over empathie (invoelend vermogen). Hun EQ (Emotionele Intelligentie) zou hoger zijn. Deze vrouwelijke eigenschappen zou hen tot betere leidinggevenden maken. Anderen beweren dat juist mannen beter richting kunnen geven, sneller beslissingen nemen en risico’s durven aan te gaan. In haar onderzoek naar sekse en leiderschap komt hoogleraar Jana Stoker, tot een verrassende conclusie. Leidinggevenden werden op basis van eigenschappen ingedeeld in vier soorten leiders:
1.    Masculien (dominant, krachtig, onafhankelijk en bereid risico’s te nemen)
2.    Feminien (warm, gevoelig, hartelijk en begripvol)
3.    Ongedifferentieerd (scoren laag op Masculien en Feminien)
4.    Androgyn (scoren hoog op Masculiene en Feminiene eigenschappen, dus 1 en 2)

Opvallend is dat medewerkers het liefst een androgyne leider hebben. Onder hun leiding zijn medewerkers het meest tevreden met hun werk en vinden dat hun afdeling effectiever functioneert. Uit het onderzoek kwam naar voren dat juist meer vrouwen dan mannen op de werkvloer androgyn leiderschap tonen. Dit onderzoek laat zien dat het niet zinvol is om een voorkeur uit te spreken voor specifiek mannelijk of vrouwelijk leiderschap. Leiders die mannelijke en vrouwelijke eigenschappen inzetten, zijn betere leiders.
Als dit het geval is, waarom zien we dan zo weinig vrouwen terug in leidinggevende functies? Volgens Stoker heeft dat te maken met het beeld dat mensen hebben van een leider: een krachtige, dominante persoon en dan wordt sneller gedacht aan een man dan aan een vrouw.
 
Hoe kunnen vrouwen met ambitie voor leiderschap zich ontwikkelen?
Hoe kunnen we vrouwen met leiderschapspotentieel en ambitie helpen in hun weg naar leiderschap? Hoe kan ik als vrouw zelf mijn leiderschapkwaliteiten ontwikkelen en hoe geef ik verder vorm aan mijn ambitie? De volgende stappen kunnen daarbij van nut zijn:

Geestelijk leiderschap ontwikkelen
De stilte zoeken, tijd nemen voor reflectie. Een basisprincipe niet alleen voor vrouwen, maar ook voor mannen die leiderschap willen ontwikkelen. Leren kijken met een bewogen hart naar de noden om ons heen. Je verantwoordelijkheid op je nemen, beginnend op kleine schaal in kerk of maatschappij.

Acceptatie van mijn vrouwelijke identiteit
Spanningen in samenwerking met mannen onder ogen zien en constructief aan werken. In kaart brengen welke belemmeringen/spanningen ervaar ik. Mijzelf afvragen: waar baseer ik die op? Hoe ga ik ermee om?

Vrouwelijke en mannelijke eigenschappen leren inzetten
In hoeverre maak ik gebruik van zowel vrouwelijke als mannelijke eigenschappen. Durf ik mannelijke eigenschappen voldoende in te zetten? Je kunt ervoor kiezen om bewust sterke mannelijke leiders op te zoeken om mee samen te werken. Zo kun je de dynamiek ervaren. Stel je zelf wel vooraf de vraag: wat wil ik leren van mijn mannelijke of vrouwelijke collega? Wanneer ik als vrouw wil groeien in moed en durf kan ik gericht op zoek gaan naar mannelijke voorbeelden die mij dat kunnen leren.

Mijn ambities en innerlijke motivatie helpen ontdekken
Wat is de rode ‘lijn’ in mijn leven, wat heeft mij gevormd en welke ambities komen daar uit voort? Ambities zijn belangrijk voor onze identiteit en voor ons welzijn, schrijft de Amerikaanse psychiater, Anne Fels. Of het nu je ambitie is om goed voor je gezin te zorgen, je baan zo goed mogelijk te doen of door een nieuwe studie verder te komen: ergens goed in zijn en daarvoor erkenning krijgen, vervult een diepe, menselijke behoefte. Leiderschap begint bij richting geven en om richting te kunnen geven moet ik weten wat mijn ambities zijn. Het uitspreken van mijn ambities aan anderen helpt mij daarbij. Zij kunnen mij een spiegel voorhouden.

Jolanda Nooteboom, trainer/coach xpand

Geen opmerkingen:

Een reactie posten