woensdag 21 december 2011

Waarderen

Karel is een gedreven en zeer integere bestuurder van een zorginstelling met 3000 medewerkers. Hij kan zowel strategisch ondernemen, als ten diepste geraakt zijn door de nood van de patiënten, waarvoor zij er allen willen zijn.
Met dezelfde gedrevenheid leidt hij ook zijn management team, dat bestaat uit excellente vrouwen en mannen, die op hun beurt echte professionals zijn.

Gisteren zat ik met Karel en zijn team een hele dag op een relaxte locatie en hebben we tijd besteed aan het kennen en herkennen van elkaar. Wat daarbij direct opviel, was dat alle 6 MT leden op hun eigen manier een behoefte aan waardering hebben.


De een heeft de behoefte om feedback op de kwaliteit van zijn werk te krijgen.

De ander heeft de behoefte om af en toe te horen dat hij als mens gewaardeerd wordt.

Weer een ander leeft op, als hij zich vrij kan uiten en de anderen van harte luisteren.

Toen Karel, de een na de ander hoorde vertellen hoe waardering een rol speelt in hun innerlijke motivatie, concludeerde hij tevreden: ‘nou, jullie weten natuurlijk dat ik jullie allemaal zeer waardeer!’ ‘Oh ja?’ was het spontane antwoord, ‘Goed dat je dat zegt, want daar waren wij niet zo zeker van!’
Vol verbazing bleef Karel met open mond staan, toen hij zich realiseerde dat deze fantastische mensen voor een deel onzeker waren over zijn visie voor hen.

Waarderen moet je dus vooral doen!

Waarderen begint bij het observeren van je mensen om ze op heterdaad te betrappen als ze excellent werk verrichten, of de mentaliteit laten zien waar je bedrijf voor staat.

Maar dan is het de moeite waard:
1.    Je positieve observatie kort op te schrijven (daardoor wordt het voor jezelf nog duidelijker)
2.    Op korte termijn tegen de ander je waardering uitspreken. Een gegronde waardering  wordt nooit als ‘slijmen’ opgevat
3.    Waardering als een tweede natuur je eigen maken, door het dagelijks te doen

Een tip: begin bij je medewerkers, maar oefen vooral ook privé, bij vrienden, partner en kinderen.

Literatuur tip:
‘de 1-minute-manager’ Kenneth Blanchard

Veel plezier!
Paul Donders

Geen opmerkingen:

Een reactie posten