vrijdag 13 mei 2016

5 tips voor leidinggeven aan teams van de toekomst!


In de turbulente en complexe tijd waarin we ons nu bevinden, is het voor het succes van een bedrijf of organisatie steeds essentiëler om sterke teams te hebben. Waar het klassieke team een eenduidige leidinggevende had, duidelijke functie beschrijvingen voor iedereen beschikbaar waren en het team vaak wel 5 jaar samenwerkte, zijn de huidige teams veel minder grijpbaar en verwachten zij een meer coachende leiderschapsstijl.

Wat is er veranderd?
  • Teams hebben een bestaansrecht tussen 3 maanden en 5 jaar
  • Teamleden beslissen veelal samen wie wat gaat doen
  • 65 % van alle professionals in Nederland zijn lid van meer dan 3 teams tegelijkertijd
  • Teams van nu horen in de eerste plaats klantgericht te denken en pas in de tweede plaats organisatiegericht
  • De samenstelling van teams verandert continu 

Hoe kun je dan in 2016 op een gezonde manier leidinggeven aan een team en dit opbouwen tot een wendbaar, effectief en klantgericht team?

De kunst van het leidinggeven aan sterke teams is meer modereren dan dirigeren. De mate van succes wordt grotendeels bepaald in hoeverre de team leider erin slaagt het hele team te betrekken in het slagen van hun unieke missie!

5 tips om op een gezonde manier leiding te geven aan teams
  1. Cultuur bouwen. Ontwikkel een missie die duidelijk maakt hoe jullie meerwaarde voor jullie klanten (intern en extern) eruit ziet. Ontwikkel met elkaar zinvolle spelregels die gedragen worden door een aantal duidelijke waarden.
  2. Organiseren. Bouw een klantgerichte, effectieve en flexibele structuur, waar ieder teamlid zijn of haar talenten optimaal kan inzetten. Het meest effectieve team bestaat uit 2, het meest creatieve team uit 3 en het meest complete team uit 5/7 mensen. Meer dan 8 mensen in een team is vrijwel zinloos.
  3. Communiceren. Bouw samen bruggen van vertrouwen en respect, zodat bij iedereen (inclusief de klanten) de filters open gaan en men elkaar verstaat en begrijpt. Train je team in de kunst van de dialoog. Zowel 1 op 1, als in de groep. Alleen zo word je ook een lerend team.
  4. Groeien. Los conflicten snel, open en fair op en bouw een cultuur van constructieve feedback. Stimuleer elk lid te blijven groeien in zijn of haar meesterschap, zodat je hele team groeit in professionaliteit en wendbaarheid.
  5. Inspireren. Bouw een cultuur van klantgerichte innovatie en durf samen met je klanten nieuwe producten en services te ontwikkelen. Word daarbij een kunstenaar in klantenservice, waardoor je klanten en jullie zelf als team geïnspireerd blijven.

Uitnodiging Masterclass 2: Team Mastery - op 16 juni!

In maart was de start van de masterclass serie: Leidinggeven in een turbulente wereld. Elke masterclass staat op zichzelf en je kunt dan ook prima instappen in de tweede dag: Team Mastery.

We gaan aan het werk met de nieuwste inzichten op het gebied van teams en samenwerking, met het doel een team (Management of Expert team) op te bouwen dat zowel zinvol als veerkrachtig en agile (wendbaar, effectief en klantgericht) is.

We werken door de 5 leiderschap competenties van een moderne teamleider heen (zie bovenstaand) en je ontdekt direct waar je sterke en (nog) zwakke punten zijn.
Een intensieve en inspirerende dag, samen met professionele leidinggevenden.

Locatie: Leerhotel het Klooster te Amersfoort
Datum: 16 juni 2016
Aanmelden: Kan hier of mail naar info-nl@xpand.eu.


Ik hoop vele van jullie te ontmoeten,

Paul

Geen opmerkingen:

Een reactie posten