maandag 23 maart 2015

Coachend leiderschap


100 leidinggevenden van een vooruitstrevend ziekenhuis zijn twee dagen bij elkaar om samen na te denken over hoe ze een positieve, inspirerende en realistische cultuur kunnen opbouwen binnen hun ziekenhuis. Als xpand team hebben wij deze dagen gemodereerd. We begonnen met een verwachtingssessie in groepjes van 7.

De vraag was: Hoe zou jijzelf leiding willen ervaren? Na 2 uur intensief en creatief met elkaar te hebben nagedacht, resulteerde dat in een hitlijst van 7 punten. Als eerste punt op deze lijst stond: ‘Ik wil van mijn leidinggevende regelmatig waarderende en aanvullende feedback ontvangen.’

Dit is een resultaat dat niet op zichzelf staat, in tegendeel! Wij zien de behoefte bij medewerkers aan heldere en constructieve feedback door leidinggevenden sterk groeien. Of het nu een bank, een softwarebedrijf, een ziekenhuis, een team van burgemeesters en wethouders, een ontwikkelingshulporganisatie of een bouwbedrijf is, de behoefte aan coachend leidinggeven is op alle niveaus duidelijk aanwezig.


Hoe start je een cultuur van coachend leiding geven?

Enkele tips:
1. Creëer een simpele structuur waarin helder wordt, welke leidinggevende welke medewerker coachend begeleidt. Zorg ervoor dat ook de leidinggevende zelf deze begeleiding krijgt. Realistisch is als een leidinggevende niet meer dan 10 medewerkers coachend begeleidt.

2. Definieer een ritme! Een minimum aan jaarlijkse medewerkersgesprekken is 2x. Een realistisch maximum is 4x. Plan je afspraken 3 maanden van tevoren in je agenda. Dan kun je er vrij zeker van zijn dat het ook daadwerkelijk gebeurt.

3. Bereid je voor! Zowel de leidinggevende als de medewerker nemen 15 minuten de tijd om de notities van het vorige gesprek door te lezen en 3 inhoudelijke vragen op te schrijven.

4. Stel vragen! Als leidinggevende stel je in gesprek vooral vragen. Bijvoorbeeld:
  • Wat waren de successen van de afgelopen maanden waarover je het meest voldaan bent?
  • Wat waren de moeilijkste beslissingen die je hebt genomen?
  • Wat waren de beste vragen die je hebt gesteld?
5. Kom tot een uitdagend perspectief. Werk in je gesprek toe naar heldere, uitdagende en realistische doelstellingen voor de volgende periode. Vergeet niet te vragen: ‘Wat kan ik voor jou doen om je te ondersteunen in jouw succes?’

Boekentip

Succesvol coachen - Sir John Whitmore:

Deze klassieker is één van de beste boeken ooit geschreven over coachend leiding geven. Whitmore geeft een helder en haalbaar proces aan, hoe je medewerkers coacht bij het groeien in hun zelfbewustzijn en zelfverantwoordelijkheid. Met veel praktijkvoorbeelden over hoe je excellente vragen kunt stellen in een medewerkers gesprek, biedt dit boek een schatkist aan zinvolle tools.


Met een hartelijke groet,
Paul Ch. Donders

Geen opmerkingen:

Een reactie posten