Kent u dit gevoel: dat heb ik al vaak gehoord
en daarom zal er wel een element van waarheid in zitten. Zo dwarrelen er heel
wat fabeltjes rond in de management wereld, omdat ooit iemand het een of het
ander heeft beweerd. Bijvoorbeeld: Wie zegt eigenlijk dat zelfsturende teams in
de Nederlandse context effectief zijn?
Hier enkele van de bekendste fabels rondom
teams en effectiviteit.
1. Harmonie helpt
Fabel: zo weinig mogelijk conflict helpt om
een sterk team te bouwen.
De realiteit: een bont team dat zijn
conflicten goed managed, is innovatiever en productiever.
2. Regelmatig vers bloed zorgt voor een beter
team
Fabel: regelmatig nieuwe mensen in het team
zorgen voor innovatie en een frisse sfeer.
De realiteit: hoe langer de teamleden samen
werken als een intacte groep, hoe productiever ze zijn.
3. Groter is beter
Fabel: grotere teams hebben meer resources en
des te meer mensen met verschillende achtergronden, des te beter de acceptatie
van de oplossingen die het team bedenkt.
De realiteit: kleine teams zijn effectiever,
minder frustrerend en werken veel stimulerender voor de deelnemers dan het
geval is bij grotere teams.
4. Face to face interactie is niet meer nodig
Fabel: door de nieuwe internet en social
media mogelijkheden kun je net zo goed in een team werken waar iedereen op
afstand woont.
De realiteit: teams moeten elkaar zien en
beleven in de tastbare wereld, gedurende het begin, te midden en aan het eind
van een project. Face to face interactie is noodzakelijk voor effectiviteit.
5. Succes hangt volledig af van de teamleider
Fabel: de kwaliteit van de teamleider is
essentieel voor het succes van het team.
De realiteit: 60% van het teamsucces ligt in
het creƫren van optimale werkcondities, 30% van het teamsucces ligt in de
optimale start van het team en 10% van het teamsucces ligt in de coachende
vaardigheden van de teamleider.
6. Teamwork is magie!
Fabel: breng top mensen bij elkaar, laat ze
zelf aan de slag gaan met enkele basis voorwaarden en ze zullen succesvol zijn.
De realiteit: een top team dat top presteert,
heeft een excellente voorbereiding, vorming en coaching nodig om tot dit
resultaat te komen en op dit niveau te blijven.
Deze 6 punten stammen van J. Richard Hackman,
Professor voor Organisational Psychology in Harvard University, en zijn terug
te vinden in het boek: ‘Collaborative Intelligence’, Berrett-Koehler 2011.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten